Itt az ideje a fordított osztályteremnek

2020.03.30

A koronavírus-járvány miatt nem csak a diákoknak kellett alkalmazkodniuk az új, digitális oktatási rendszerhez, hanem az oktatásnak is alkalmazkodnia kell a kialakult helyzethez; itt az ideje például a „fordított osztályterem” megvalósításának – mondta Horváth Ádám, a Digitális Jólét Program (DJP) állandó szakértője a Trend FM IoT Zóna című műsorában.


A szakértő a pedagógusoknak azt javasolta, hogy hozzanak létre olyan gyakorlatokat, amelyek nagyobb témaegységeket fognak át. Ez voltaképpen a „fordított osztályterem” megvalósítása, ami azt jelenti, hogy a gyermekekre kell bízni az ismeretszerzést, míg a tanároknak csak követniük kell ezt a folyamatot és segíteni, ha úgy látják, hogy a tananyag feldolgozása, megértése nehézségekbe ütközik. Erre minél közvetlenebb online platformokat érdemes használni, ahol nem egyenként kell a diákokkal levelezni, hanem egyszerre tudja ezt a pedagógus megtenni.


A DJP állandó szakérője arra is emlékeztetett, hogy van olyan pedagógus, aki tíz osztályt visz, vagyis mintegy 300 diákkal kell kapcsolatot tartania. Ha mindegyik diák csak egyetlen levelet küld neki, már akkor is elmegy a tanár egész napja ezek elolvasásával. Ezért van szükség olyan alkalmazásokra, amelyek egyszerűsítik a kommunikációt.


Az oktatási módszerek változtatásával az iskolai adminisztrációban is be kell vezetni olyan könnyítéseket, melyek elégségesek ahhoz, hogy ne a feladatok vigyék el a pedagógusok energiának jelentős részét – hangsúlyozta. Ugyanakkor figyelni kell arra is az online oktatásban, hogy ezúttal jelentős hangsúly van a vagyoni különbségeken, hiszen, akinek nincsenek meg a szükséges eszközei, az egyszerűen nem tud részt venni a tanulásban. „Nagyon nehezen megoldható helyzet ez, annak ellenére, hogy Magyarországon elég jó (főleg az általános és a középiskolás korú gyerekeknél) a számítógépes és az internet ellátottság, de éppen ezért kell odafigyelni azokra a gyerekekre, akiknek ezekhez nincs hozzáférése” – fogalmazott a szakértő.


Horváth Ádám kitért arra is, hogy a mostani helyzet azért is nehéz, mert a digitális oktatás nem egyenlő a digitális otthoni oktatással, ugyanakkor – szögezte le a szakértő – a kormányzat részéről felelősségteljes lépés volt, hogy meghirdette az otthoni munkavégzést és az oktatást, hiszen csak így tartható fent ezek folytonossága.


A szakértővel készült interjú:

Első rész >>>
Második rész >>>

Digitális Jólét Nonprofit Kft.