Lezárult a Digitális Jólét Program FinTech Exportfejlesztési Kutatás első szakasza

2022.04.11

A hazai FinTech cégek növekedésének elengedhetetlen feltétele a nemzetközi terjeszkedés, ám ezt számos tényező korlátozza - derül ki a Digitális Jólét Program keretében végzett FinTech Exportfejlesztési Kutatásból. Az exportpiaci lehetőségek hatékonyabb kihasználását, a versenyképesség növelését számos ponton segítheti a Digitális Jólét Program a FinTech cégek javaslatai alapján.

A DJP Digitális Exportfejlesztési Tudásközpontja (DET) 2019 óta foglalkozik aktívan a hazai innovatív vállalkozások térítésmentes exportfejlesztésével. A FinTech Exportfejlesztési Kutatás célja, hogy a DET hatékony eszközökkel, iparág specifikusan támogathassa a hazai FinTech cégek nemzetközi piaci terjeszkedését. A kutatás eredményei alapján a DET komplex akciótervet dolgoz ki.


A kutatás 2022. január 19. és február 15. között zajlott, amelyben digitális pénzügyi technológiák fejlesztésével foglalkozó, magyar tulajdonosi hátterű, saját működő FinTech megoldással rendelkező 40 cég vett részt. A kérdőívet kitöltők számossága és karakterisztikája alapján a válaszok reprezentatívnak tekinthetők a teljes számosságra vonatkozóan.

A hazai FinTech cégek szerint a Digitális Jólét Program jellemzően a kapcsolatiháló bővítési lehetőségeken, célzott támogatások nyújtásán és piaci információk megosztásán keresztül segíthetné a nemzetközi együttműködések megvalósulását.

10-ből 9 magyar FinTech cég növekedését a nemzetközi terjeszkedés biztosíthatja


A hazai piac szűk mérete miatt 10-ből 9 hazai FinTech cég érintett az exportpiaci lehetőségek hatékonyabb kihasználásában, ami nagyon magas aránynak számít. A hazai FinTech cégek elsősorban beszállítóként jelennek meg a hazai pénzügyi szolgáltatói piacon, ami a szolgáltatók alacsony számossága miatt korlátozott növekedési lehetőséget biztosít. Ennek eredményeként a hazai FinTech cégek növekedésének további alapja az exportpiaci lehetőségek hatékony(abb) kihasználása.

A hazai FinTech cégek külpiaci tevékenysége


A válaszadók 50%-a már jelen van a külpiacokon és további 40% tervez 1-2 év belül terjeszkedni. A célországok között a hazai FinTech cégek elsősorban Szlovákiát, Németországot, Ausztriát, Csehországot, Lengyelországot és Romániát jelölték meg.


A hazai FinTech cégek közel 70%-a tervez a következő a 1-2 évben jellemzően külföldi bankokkal együttműködést kialakítani. Emellett nevesítettek nemzetközi fizetési szolgáltatókat, kártyatársaságot, illetve említésre kerültek a biztosítók, valamint a rendszerintegrátorok.


Számos tényező akadályozza a hazai FinTech cégek nemzetközi terjeszkedését


A növekedés elengedhetetlen feltétele a nemzetközi terjeszkedés, ám ezt számos tényező korlátozza. A három legjelentősebb kihívás a hazai FinTech cégek számára a nemzetközi terjeszkedés során a helyi értékesítés felépítése (a válaszadók 68%-a szerint), bekerülés a helyi kapcsolatihálóba (66% szerint) és a nemzetközi terjeszkedés finanszírozása (61% szerint).

A hazai FinTech cégek nemzetközi terjeszkedését befolyásoló tényezők értékelése


A tapasztalatok kifejtése során a FinTech cégek többsége a legjelentősebb kihívások között említette a külpiacokkal kapcsolatos információhiányt (pl. piacelemzések, szabályozói megfelelés, központi tenderek stb.) is, ami az EU-n kívüli országok esetén még súlyosabb probléma.
A válaszadó cégek 30%-ának volt már sikertelen külpiaci tapasztalata, amely jellemzően a bizalom, a kapcsolatiháló és a finanszírozás hiányára vezethetők vissza.


Következő lépések


A kutatás eredményeként jól látszik, hogy az elkövetkezendő két évben élénk FinTech exportálási hajlandóság fog mutatkozni, melyre a Digitális Exportfejlesztési Tudásközpont kezdeményezése hatékony segítséget tud nyújtani iparág specifikus exportfejlesztési akciótervének elkészítésével. A Tudásközpont már több mint 160 hazai, digitális vállalkozással működik együtt és az évek során felgyülemlett tapasztalatok mentén könnyedén segíthet azon cégeknek, amelyek még nem exportáltak, vagy azoknak, amelyeknek eddig sikertelen volt a törekvésük, illetve azoknak, amelyek újabb és újabb piacokat szeretnének meghódítani.


A javaslatok alapján a következő lépés egy komplex akcióterv elkészítése. Az intézkedési javaslatokat tartalmazó akcióterv bemutatására a Digitális Jólét Program szervezésében külön műhelymunkán kerül sor várhatóan 2022. első félévében. Az eseményen lehetőség nyílik további javaslatok megfogalmazására, és az akcióterv véleményezésére.

Digitális Jólét Nonprofit Kft.