Fontos szerep jutott a digitális gyermekvédelemnek a németországi oktatási szakvásáron

2021.05.12

Az Európa vezető oktatási szakvásáraként számon tartott, 25 000 érdeklődőt vonzó  Didacta 2021-en a Digitális Jólét Program önálló standon mutatkozott be 2021. május 12-én a DigKomppal, a Kézai Simon Programmal és Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiájával.


A koronavírus-járvány minden eddiginél világosabban megmutatta az oktatás, digitalizáció fontosságát. Hogyan adhatjuk át ma a holnap készségeit? Milyen következményei vannak a világjárványnak az oktatásra nézve? Hogyan szélesíthetjük ki a gyermekek és a fiatalok lehetőségeit, miközben elkerüljük a kockázatokat? A sokakat foglalkoztató kérdések kapcsán a válaszok széles palettájával és a megoldási lehetőségek gazdag tárházával találkozhattak a látogatók.


A háromnapos esemény lehetővé tette az oktatási szakértők tapasztalatcseréjét és a nemzetközi párbeszédet. A közönség digitális oktatásfejlesztési és pedagógiai módszereket, innovatív megoldásokat és jó gyakorlatokat ismerhetett meg a gyermekek és fiatalok tudás- és készségfejlesztésére vonatkozóan.


A virtuális esemény hat kiállítói és partneri színpadán az előadók informatív tájékoztatókat és panelbeszélgetéseket tartottak az oktatás és továbbképzés, valamint a digitális tanulás tématerületein. Az innovatív oktatási koncepciók bemutatásával a tanárok, oktatók, az üzleti életet és a tudomány szereplői információkat cserélhettek az oktatás különböző szakmai területein, illetve lehetőségük volt online kapcsolatépítésre. A kiállítók megismertethették új termékeiket a résztvevőkkel, és közvetlen online kapcsolatfelvételre is sor kerülhetett a „csevegés” funkció használatával.


Az internetes zaklatás, gyűlöletbeszéd, szexting - mit kell tenni?
című előadáson Tobias Gäckle-Brauchler, Andrea Zeisberg a Baden-Württembergi Kulturális Minisztérium színpadán zajló eseményen bemutatták a „101 Iskola Programot”, amelyet annak érdekében hoztak létre, hogy elősegítse a média szakszerű kezelését, a médiatudatosság fejlesztését az iskolákban és a családokban. A Baden-Württembergi Állami Minisztérium (Staatsministerium Baden-Württemberg) 101 iskola programjai a Kindermedienland kezdeményezés részeként workshopokat, tájékoztató rendezvényeket és aktív médiamunkát kínálnak a diákoknak, valamint a szülőknek és a tanároknak. A foglalkozások után a regionális médiaközpont képviselője ellátogat az adott iskolába visszajelzésre és konzultációra, hogy megvitassák az iskolavezetéssel a médiaformáló intézkedések folytatásának lehetőségeit. A regionális médiaközpontok továbbképzéssel, jó gyakorlatok oktatásával, a médiamunkáról és az ifjúsági média védelméről szóló egyéni tantervekkel, valamint technikai eszközökkel támogatják az iskolákat.


Bemutatásra került a #createnstatthaten kampány is, ahol az iskolások alkotásaikkal az interneten példát mutatnak az online gyűlöletbeszéd, az álhírek és a megfélemlítés ellen. A májustól június 30-ig tartó #Createnstatthaten-Challenge mottója: Ki tervezi a legjobb gyűlölet-ellenes műalkotásokat? A hangsúly az ötleteken és kreatív megvalósításon van, amely a gyűlölet és erőszak elleni fellépésben, kampányban segíthet látványosan az internet világában. A német gyermekek és fiatalok egyénileg, csoportosan vagy az iskolai osztállyal vehetnek részt a kihívásban és küldhetik el saját kreatív terveiket, hangulatjeleket, karaktereket, animált rajzokat, akár egy teljes képregényt, videót vagy animációs filmet. Tanáraik az ingyenes kampány témáira vonatkozó tananyagokat kaphatnak, illetve online szemináriumokon vehetnek részt. A kihívást hírességek – youtuberek, moderátorok és újságírók, kreatív műhelyek, valamint művészcsapatok – is támogatják. Az érdeklődő tanulók és pedagógusok Németország egész területéről a www.bitte-was.de honlapon és a kezdeményezés Instagram-csatornáján, valamint a Baden-Württembergi Állami Médiaközpont médiaoktatási előadói és szabadúszó művészei által tartott online workshopokon tájékozódhatnak.


Az előadók ingyenes, didaktikailag tesztelt oktatási média- és tananyagokat is ajánlottak a baden-württembergi pedagógusok számára az internetes zaklatás témájában.


Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája (DGYS) előadásában a Kortárs NETMENTOR Programjával mutatkozott be. A program keretében a leginkább érintettek számára a hozzájuk hasonló korú iskolások mutatják be az internethasználat előnyeit és az annak során felmerülő kockázatokat. Kiemelték, hogy a Kortárs NETMENTOR Program nemcsak a közvetlen résztvevők számára hasznos, de hatása az egész iskola, illetve a mentortevékenység során a bevont más általános iskolák, kollégiumok tudatos internethasználattal kapcsolatos attitűdjére és problémakezelésére is kihathat. A német „101 iskola” előadáshoz hasonlóan kiemelték a tantestületi érzékenyítés fontosságát az online kockázatok tekintetében.


A prezentációban elhangzott, hogy a DGYS hazánkban kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy kutatási eredményeken alapuló digitális gyermekvédelmi index segítségével tárja fel a tényeket és az aktuális online kockázatokat – különösen a cyberbullyingra, az online függőségre, az álhírekre, az adat- és információbiztonságra vonatkozóan –, melyek a gyermekekre leselkedhetnek az interneten. Az index mutatói kutatásokra támaszkodva tárják fel a digitális gyermekvédelmi rendszer minőségére vonatkozó összes információt, a médiaműveltség szintjét és a digitális szülői magatartás jellemzőit.

Digitális Jólét Nonprofit Kft.