2022.03.21
Március 21-én átadták a Digitális Jólét Program szakmai támogatásával és koordinációjával létrejött digitális tudásközpontot Veszprémben, amelyet az átadást követően a Veszprém-Balaton 2023 Zrt. üzemeltet majd. Robotika, virtuális valóság, automatizáció, mesterséges intelligencia – a XXI. század legmodernebb vívmányai, amelyeket hamarosan testközelből ismerhetnek meg a Veszprémből és a régióból érkező érdeklődők. Az elsősorban iskolás korú gyermekeket és a fiatal felnőtt korosztályt célzó oktatási és szórakoztató központ a digitalizáció világába vonja be a fiatalokat.
A már működő Digitális Jólét Program Pontok (DJP Pontok) tapasztalatait felhasználva 6 vidéki városban (Békés, Kaposvár, Kecskemét, Nyíregyháza, Oroszlány és Veszprém) digitális tudásközpontok létesülnek, amelyek felszerelését, kialakítását, szakmai támogatását és koordinációját a Digitális Jólét Program látja el. A beruházás értéke összesen 2,4 milliárd forint.
Jobbágy László a Digitális Jólét Nonprofit Kft. ügyvezetője, Porga Gyula Veszprém polgármestere, Ovádi Péter országgyűlési képviselő, Markovits Alíz vezérigazgató, Veszprém Balaton 2023 Zrt., Dr. Solymár Károly Balázs digitalizációért felelős helyettes államtitkár Innovációs és Technológiai Minisztérium - Fotó: Kovács Bálint
A veszprémi városközpontban álló, az önkormányzat tulajdonában lévő épület korábban volt iskola, bankfiók, de az épületet leginkább az egykori húsáruházi funkciója miatt ismerik a veszprémiek. A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa Program (VEB 2023) csaknem 110 millió forintos támogatásával három hónap alatt megújult 300 m2-es épület most visszakapta edukációs funkcióját, hiszen eredetileg iskolának épült az 1920-as évek végén. Habár most nem a hagyományos iskolai rendszerű oktatás kerül majd előtérbe, mégis újra diákok tanulhatnak, fejleszthetik készségeiket a központ falai között. A VEB 2023 program egyik célja a helyi gyermek-, és család-barát programok fejlesztése, melyhez nagy mértékben hozzájárul a digitális központ létrejötte.
A városból és a régióból érkező diákokat és tanáraikat áprilistól várják a központ oktatói egy-egy rendhagyó informatikaóra vagy - szakkör keretein belül, addig egyelőre - előzetes bejelentkezés után – csak felnőttek látogathatják.
A veszprémi Digitális Tudásközpont épülete - Fotó: Kovács Bálint
Az iskolák számára díjmentes órákon a tanulók megismerhetik Bodrit, a robotkutyát; kipróbálhatják, hogy milyen minirobotokat programozni vagy akár 3D-ben is tervezhetnek, nyomtathatnak kisebb ajándéktárgyakat, és a virtuális valóság világába is betekintést nyerhetnek.
A tudásközpontban a fiatalok a jövőben a legújabb karriertervezési diagnosztikai eszközök és szakértők által alkalmazott professzionális módszertanok segítségével felmérhetik készségeiket és kompetenciáikat. Az elemzés eredményei olyan pályaorientációs javaslatot alapoznak meg, amelynek köszönhetően a tervezésben résztvevő pályakezdő a számára ideális karriert tervezheti meg.
A fentieken kívül a tudásközpont nem csak a gyerekek, hanem a fiatal felnőttek és az aktív idősebb korosztály számára is számos programmal készül, hiszen a digitális kultúrával való ismerkedés és az abba való integráció nem lehet korfüggő.
Robotkutya foglalkozás a veszprémi Digitális Tudásközpontban - Fotó: Kovács Bálint
Dr. Solymár Károly Balázs az Innovációs és Technológiai Minisztérium digitalizációért felelős helyettes államtitkára szerint a Digitális Tudásközpontok szerepe nélkülözhetetlen a társadalmi felzárkóztatás és a tehetséggondozás, az esélyteremtés terén. „A Digitális Tudásközpontok a digitális technológia bemutatásán és a digitális kompetencia fejlesztésen túl betekintést nyújtanak a jövő munkaerőpiacára, amelyben a mai diákok dolgozni fognak, ezáltal hozzájárulnak a természettudományos és mérnöki pályaorientációhoz és a magas hozzáadott értékű technológiák alkalmazásának széleskörű elterjesztéséhez, amely nemcsak az egyének, hanem a nemzet versenyképességét is javítja.”
„A veszprémiek által korábban húsáruházként jól ismert épület a város tulajdonába kerülve, az Európa Kulturális Fővárosa programnak köszönhetően új funkciót kap és olyan lehetőségeket kínál az ide látogatóknak, melyre a környéken nincs példa. A kíváncsi gyerekektől az újdonságok iránt érdeklődő idősekig mindenki megismerkedhet a digitalizáció lehetőségeivel. A játékos tanulás és a saját úton szerzett tapasztalat talán az idősebb generációknak is segít a modern világ újdonságainak elfogadásban.” mondta el köszöntőjében Veszprém Megyei Jogú Város polgármestere. Porga Gyula hozzátette: „Büszkék lehetünk rá, hogy a komoly múlttal rendelkező épület újra egy korábbi funkciójának, a tanításnak ad otthont, és nem utolsó sorban a belváros esztétikai javításához is hozzájárul a megújult intézmény.”
„A kulturális év programjai között kiemelt összekötő kapocs a művészet által felhasznált digitális technika, így külön öröm számunkra, hogy a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa Program pályázaton el is nyerte az üzemeltetés jogát.” mondta el a program vezérigazgatója, Markovits Alíz.
„A 21. század nem képzelhető el digitálisan rendkívül magasan képzett emberek nélkül, ezért különösen örülök, hogy Veszprémben a legkorszerűbb pedagógiai módszerekkel fogjuk tudni az ifjúságot a következő évtizedek kihívásaira felkészíteni” – mondta Veszprém és a térség országgyűlési képviselője.
Ovádi Péter hozzátette: „Mérnökinformatikusként külön fontos számomra, hogy egy jelentős kormányzati befektetés eredményeképpen a mindennapi élethez szorosan kapcsolódó eszközök használatán keresztül, szórakoztató módon fejlődhet a város és a régió diákságának informatikai kultúrája.”