2020.12.02
A DJP Fintech Szalon novemberi szakmai rendezvénye a pandémiára való tekintettel továbbra is online előadások formájában valósult meg. Témája a pénzügyi digitalizáció fogyasztóvédelmi kérdései voltak.
A program első előadójaként dr. Pintér Éva PhD – a Budapesti Corvinus Egyetem docense, a fintech menedzsment képzés oktatója – innovációs irányból közelítette meg a fintech szolgáltatásokat. Az innovációból származnak ugyanis azok az újítások, amelyek megváltoztatják a fogyasztói szokásokat, ezért a pozitív hatású innováció a fogyasztók között spirálisan kiterjedő körben terjedve erősíti meg az újszerű pénzügyi termékek iránti érdeklődést és bizalmat.
Elmondta, hogy az ügyfelek bevonhatósága határozza meg a fintech korszakokat. Ebből a szempontból 2017-ben jelentős fordulópontot jelentett a mobilfizetés tömeges elterjedése, de az igazi innovációt az ezt követő korszak hozta el, amikor az ügyfelek elkezdtek aktív szerepet játszani a szolgáltatások személyre szabásában. Példaként említette a másodlagos fizetési azonosítók használatát, vagy a fizetési kérelem bevezetését. Hangsúlyozta, hogy a fejlődés határait az határozza meg, hogy képes-e a nemzetközi és hazai szabályozás lépést tartani és jogi keretek közé terelni az új fizetési megoldásokat. Pintér Éva kiemelte, hogy a pénzügyi kultúra fejlesztése megkerülhetetlen vállalás annak érdekében, hogy az ügyfelek a kényelmesebb pénzügyi szolgáltatások mellett is tudatosan és felelősen hozzanak döntéseket.
Dr. Hollerung Annamária, az MKB Bank fogyasztóvédelmi szakembere előadásában banki szemszögből járta körbe, hogy mennyire széles a fogyasztói igények spektruma. A szolgáltató és az ügyfél közötti információs aszimmetria az innovációk mellett is fennáll, ezért az ügyféledukáció a bankoknak is feladata. Ebben az MNB ajánlásai nyújtanak segítséget, de egyúttal elvárásokat is megfogalmaznak. Előadásában kiemelte, a legfontosabb alapelv, hogy a fogyasztót nem érheti információs hátrány amiatt, mert online csatornán vesz igénybe szolgáltatást.
Elmondta, hogy a kényelmi szolgáltatásokat gyorsan befogadják az ügyfelek, de érzékenyebbé is válnak a rendszerleállásokra, internettel kapcsolatos problémákra, ezek nagyobb elégedetlenséget eredményeznek. Továbbá hangsúlyozta, hogy a kényelmi szempontoknak a szolgáltatásból való kilépéskor is érvényesülniük kell.
A programot Dr. Fehér Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem dékánja zárta, aki bemutatta a Digitális Jólét Program által létrehozott Digitális Jólét Pénzügyi Védjegy pályázat részleteit. Kiemelte, az idei év mindenképpen elősegítette a digitalizáció felgyorsulását, de emellett is jelentős, -19%-os az az ügyfélkör, akik továbbra is csak személyesen intézik pénzügyeiket.