Megjelent a Digitális Comenius Program éves jelentése

2021.05.26

Bemutatták a Digitális Comenius Program éves jelentését, amely a különböző országok digitális oktatási helyzetéről nyújt áttekintést. A Digitális Jólét Program keretein belül elkészített jelentés olyan hiánypótló információgyűjtemény, amely segíti az eligazodást a digitális oktatás fejlesztésének trendjei között, illetve lehetőséget nyújt a fejlesztési irányok kijelölésére, szakmai diskurzusokra. Az első jelentés fókuszában a digitális átállás rendszerszintű eszközeinek vizsgálata áll, különös tekintettel a Covid-19 világjárvány valamennyi vizsgált ország oktatási rendszerére gyakorolt hatására.

 

A Digitális Comenius Jelentés tizenhárom európai ország köznevelési rendszerének szakpolitikai kereteit vizsgálta a digitális átállás alapfeltételeinek szempontjából. Eredményeivel oktatáspolitikai döntéshozóknak, az oktatási szektor résztvevőinek, irányítótestületeknek, valamint a nevelési-oktatási intézményvezetőknek nyújt támogatást az innovációs és digitalizációs technológiák használatával kapcsolatban az oktatás területén.

 

A jelentés a digitális átállás stratégiai, szakpolitikai alapfeltételeiről, a digitális kompetencia tartalmi-fejlesztési kereteiről, a fejlesztési és értékelési eszközökről, valamint a tanulástámogatás eszközrendszereiről gyűjtött összehasonlítható adatokat. A vizsgált országok kiválasztásában meghatározó szempontok voltak a nemzetközi összehasonlítható információk elérhetősége (OECD, EU), a regionális érdekeltség (V4-országok), illetve a Külgazdasági és Külügyminisztérium külgazdasági, tudományos és technológiai attaséi hálózatának területi lefedettsége. Ezen felül azok a szakmai szempontokból érdekes országok kerültek még átvizsgálásra, amelyek eltérő digitáliskompetencia-fejlesztési módszereket használva sikeresnek bizonyultak a digitális átállás számos területén.

 

A digitális oktatásról készült elemzés fókuszában a digitális átállás rendszerszintű eszközeinek vizsgálata állt. Kisfaludy László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára elmondta: „Fontos összegzés a Digitális Comenius Jelentés a köznevelés számára, mert európai összevetésben mutatja meg a mögöttünk hagyott közel másfél év digitális oktatásra vonatkozó tapasztalatait, egyúttal pedig megállapításaival megerősíti, hogy a köznevelési stratégiában megfogalmazott és a szakpolitikai felelősök által követett fejlesztési irányok helyesek.”

 

A nemzeti köznevelési rendszerek felkészítése a digitális átállásra, a rendszerek ellenálló képességének megerősítése minden oktatási kormányzat kiemelt célja. A jelentés célja, hogy az oktatáspolitika és az oktatási szakemberek számára, megfelelő tájékozódást biztosítson a nemzetközi digitális oktatási térben való eligazodáshoz.

Digitális Jólét Nonprofit Kft.