2020.08.24
Szabados Tímea, a Digitális Jólét Programhoz (DJP) tartozó Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) szakértője „A technológia nem cél, hanem eszköz” címmel augusztus 24-én tartott előadásában a „Digitális környezet fejlesztése a Balatonfüredi Tankerületi Központ intézményeiben” című konferencián átfogó képet adott a digitális oktatás jelenlegi hazai helyzetéről, illetve számba vette azokat az előnyöket és módszereket is, amelyekkel valóban a tanulók javát szolgálhatja ez a pedagógiai irányzat.
Szabados Tímea úgy fogalmazott: a cél továbbra sem az, hogy a diákok mindenáron technikai eszközöket használjanak a tanórákon, hanem az, hogy fejlődjön a tanulók digitális kompetenciája. A pedagógusoknak tehát az a feladata, hogy felkészítsék a gyerekeket a jövő kihívásaira, aminek része a technológia tudatos és magabiztos használata.
Arra a felvetésére, hogy a digitális technológiákkal valóban újfajta minőség érhető-e el az oktatásban, a szakértő azt felelte: a technológia okos és hatékony felhasználásával a tanulmányi célok gyorsabban elérhetőek. A DPMK ezt az átállást hivatott elősegíteni a pedagógusok körében - tette hozzá.
Elhangzott: ha a pedagógusok eredményesen használják a digitális megoldásokat, akkor a technológia a tanulókat a tanulási folyamatokban való aktív részvételre ösztönzi, miközben az egyéni tanulói igényekre is könnyebb figyelni – hangoztatta Szabados Tímea. Hozzátette, hogy a diákok érdeklődése könnyebben felkelthető különböző interaktív, vizuális megoldásokkal, applikációkkal, illetve bizonyos feladatok leegyszerűsítésével. Mára az egyéni igények kielégítése is könnyebben megoldható az internet segítségével, hiszen számtalan forrásanyag segíti a tanulőkat abban, hogy a saját tempójukban haladjanak. Digitálisan könnyebb nyomon követni a diákok fejlődését is, hiszen korábban lehet a problémákat észrevenni és orvosolni, megelőzve ezzel a tanuló lemaradást - jegyezte meg a szakértő.
Szabados Tímea előadásában arról is szólt, hogy mindezekkel a tanulók felkészíthetők a jövő kihívásaira és digitális állampolgárokká nevelhetők.
Bár ezeknek a módszereknek a megértése és adaptálása nehéz és hosszú folyamat, a pedagógusokat ebben az úgynevezett PIC-RAT modell is segíti, amely megmutatja, hogy integrálhatják a technológiát az oktatási módszereikbe - szögezte le. Mint mondta, a modell két kérdés elemzésére épít, egyrészt tárgyalja, hogy milyen módon használja a tanuló a technológiát, másrészt azt, hogyan hat a technológia alkalmazása a hagyományos tanári gyakorlatra. A kérdésekre adott válaszok segítik a tanulókat abban, hogy interaktívvá váljanak, így a tanulás alkotó tevékenységgé válik.
A DJP szakértője azzal zárta előadását, hogy, tudatosítani kell a tanárokban az új eszközök és módszerek előnyeit, hogy megfontoltan tudjanak dönteni arról, hogy hogyan segítsék a tanulás folyamatát.